Elektrolity są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ich niedobór może prowadzić do poważnych powikłań zarówno u dorosłych, jak i u dzieci, które są szczególnie narażone na brak elektrolitów podczas choroby, a także w sytuacji większego wysiłku fizycznego. Warto o tym pamiętać szczególnie latem, gdy temperatury są wysokie, a nasze pociechy wyjeżdżają na wakacje czy obozy. Odpowiednie nawodnienie organizmu to podstawa! O tym, jak wyprawić malucha na wyjazd i jakie produkty z elektrolitami wybrać dowiecie się z tego artykułu

 

Elektrolity – kompendium wiedzy

Elektrolity są roztworami wodnymi jonów soli, które znajdują się w płynach ustrojowych organizmów. Do elektrolitów zaliczają się sód, magnez, potas oraz jod. Właśnie dzięki nim w organizmie zostaje zachowana równowaga kwasowo-zasadowa oraz gospodarka wodno-elektrolitowa. Elektrolity odpowiadają za odżywienie, a także dotlenienie komórek.

O tym jak ważne dla organizmu są elektrolity dowiadujemy się najczęściej, gdy nagle zaczynamy odczuwać ich niedobór. Ich zbytnią utratę zasygnalizuje w pierwszej kolejności nasz układ nerwowy i mięśniowy, dla których sód, magnez i wapń stanowią bardzo istotne czynniki zapewniające ich prawidłowe funkcjonowanie. To właśnie dzięki elektrolitom, które pomagają usprawnić przepływ wody między komórkami, nasz organizm jest w stanie zachować równowagę kwasowo-zasadową.

Jednymi z częstych chorób pojawiających się u dzieci są różnego rodzaju zakażenia dotykające ich wrażliwy układ pokarmowy. Zwłaszcza podczas wyjazdów wypoczynkowych dzieci są na nie podwójnie narażone. Intensywna biegunka lub wymioty mogą w krótkim czasie doprowadzić do niebezpiecznego spadku elektrolitów w organizmie dziecka, który objawiać się może zawrotami głowy, brakiem apetytu, skurczami mięśni i osłabieniem. Dlatego należy bezwzględnie pamiętać o dostarczaniu maluchowi dużej ilości płynów w postaci wody mineralnej lub produktów uzupełniających elektrolity.

 

Wakacyjna apteczka? Elektrolity spakuj jako pierwsze!

O tym, jak ważna na wakacjach jest dobrze spakowana apteczka najlepiej wie ten, kto zamiast cieszyć się słońcem i wypoczywać szukał najbliższej apteki lub przychodni z powodu drobnej dolegliwości. Dzieci są zdane na swoich rodziców, dlatego pakując ich plecaki na wyprawę musimy mieć na uwadze, że maluch sam nie wpadnie na pomysł jakie suplementy będą mu niezbędne. Rolą rodziców jest dziecko poinstruować i zadbać o to, by jego wakacyjna apteczka zawierała wszystko to, co potrzebne. Elektrolity powinny znaleźć się na początku tej listy.

Dlaczego jest to tak ważne? Dzieci są bardzo narażone na odwodnienie, a tym samym utratę elektrolitów. Do najczęstszych przyczyn należy zaliczyć biegunkę, wymioty oraz gorączkę. Grypa żołądkowa u dzieci, zatrucia pokarmowe, choroby infekcyjne, a także wzmożona aktywność fizyczna może również doprowadzić do odwodnienia. Przegrzanie organizmu to kolejna przyczyna utraty elektrolitów u dzieci. W tym wypadku warto również zwracać uwagę na to, jak dużo płynów maluchy przyjmują w ciągu dnia. Zbyt mała ilość także może doprowadzić do odwodnienia.

 

Lato? Zachowaj podwójną ostrożność!

W związku z coraz częściej pojawiającymi się w Polsce falami upałów, które potrafią trwać nawet dwa tygodnie, istotne, by pamiętać o odpowiednim nawadnianiu organizmu oraz nieprzebywaniu na słońcu w godzinach południowych i wczesno popołudniowych. W niektórych przypadkach nawet wzmożone spożycie płynów może okazać się niewystarczające – warto wtedy sięgnąć po łatwe w użyciu suplementy, które pomogą organizmowi szybko powrócić do równowagi.

ElectroVit JUNIOR Activlab Pharma to produkt dla dzieci powyżej 3 roku życia, o doskonałym, truskawkowym smaku.

Ma zastosowanie jako suplementacja diety w sytuacjach zwiększonego zapotrzebowania na składniki produktu, w tym sód, potas, chlorek i magnez.

 

Udany wyjazd to bezpieczny wyjazd! Dbajcie o swoje maluchy!

 

Literatura:

https://www.ausport.gov.au/__data/assets/pdf_file/0008/594170/Sports_drinks_carbohydrate-electrolyte_drinks_-_June_2017.pdf

https://www.ausport.gov.au/ais/sports_nutrition/fact_sheets/fluid_-_who_needs_it

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28985128

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17277604

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/idrettsernaering/Fagstoff/artikler/ioc_consensus/media39081.media

https://www.sportsdietitians.com.au/factsheets/fuelling-recovery/fluids-in-sport/